چگونه می توانیم با هوس خوردن شیرینی مقابله کنیم؟ (بخش اول)
چگونه می توانیم با هوس خوردن شیرینی مقابله کنیم؟ (بخش اول)

چگونه می توانیم با هوس خوردن شیرینی مقابله کنیم؟ (بخش اول)، همه ما خوردن شیرینی را دوست داریم. در موقعیت‌های مختلف نیز خود را با خوردن شیرینی سرگرم می‌کنیم و از آن لذت می بریم. اما مشکل اینجاست که برای بیشتر افراد شکر و قند به یک هوس تبدیل می شود و نمی‌توانند در برابر آن مقاومت کنند. به جای اینکه گاه به گاه و در موقعیت‌های خاص به خوردن دسرهای شیرینی بپردازند هر روز مقدار زیادی از این مواد را مصرف می‌کنند و این موضوع به نیاز روزانه شان تبدیل می‌شود.

صبحانه سرشار از پروتئین مصرف کنید:

تحقیقات و مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که پروتئین در صبحانه می‌تواند جلوی هوس افراد به شکر و قند را بگیرد. پروتئین‌های بدون چربی همچون ماست یونانی، کره بادام زمینی، تخم مرغ و پینر کم چرب هورمون‌های تحریک کننده گرسنگی کمتری ایجاد می‌کند.

این مواد PPY بیشتر تولید خواهند کرد. این هورمون می‌تواند سیگنال‌های سیری را به مغز ارسال کند. اسکن MRI افرادی که از صبحانه‌ای با پروتئین بالا استفاده کرده بودند نشان داد که فعالیت در نواحی از مغز که مرتبط با هوس و اشتهاست در این افراد کمتر شده است. نمی‌توانید صبح زود چیزی بخورید؟ مشکلی نیست. سعی کنید صبحانه خود را ساعت ۱۰ صبح بخورید.

هرگز گرسنه نمانید:

عبور کردن از وعده‌های غذایی اصلی می‌تواند هوس شما به خوردن شیرینی و مواد شیرین را بیشتر کند.

نخوردن وعده غذایی سطح قند خون را پایین تر می آورد و باعث می‌شود در طول روز به خوردن مواد بیشتری روی بیاورید تا کالری‌های از دست رفته را جبران نمایید.

در طول روز ۵ بار غذا بخورید که سه مورد آن وعده غذایی اصلی و دو موردش میان وعده‌های سرشار از مواد غذایی خوشمزه و مقوی همچون غلات سبوس دار، حبوبات، گوشت/مرغ/ماهی/ بوقلمون بدون چربی، آجیل، لبنیات شیرین نشده کم چرب، تخم مرغ و سبزیجات است.

این مواد شما را سیر نگه می‌دارد و می‌تواند تعادل خوبی بین پروتئین‌های بدون چربی، کربوهیدرات‌های انرژی زا، چربیهای سالم ایجاد نماید و سطح قند خون را پایدار سازد.

نسبت به شکر و قند پنهان در مواد غذایی هوشیار باشید:

برای مبارزه با هوس شیرینی و کاهش مصرف قند باید با غذاهایی که قند مخفی دارند آشنا باشید.

این نوع مواد در برگیرنده قند و شکر پنهانی هستند که بیشتر افراد چیزی در مورد آن نمی‌دانند. سس کچاپی که بر روی غذاهای خود می ریزید، سس سالادی که استفاده می‌کنید و مواد دیگر ممکن است شکر و قند پنهان داشته باشند.

این مواد نه تنها شکر اضافی وارد بدن می‌کنند بلکه می‌توانند سطح هوس شما را افزایش دهند. این گونه شکرهای افزودنی اشتهای شما را بیشتر می‌کنند و هوستان را برای مواد شیرین افزایش می‌دهند. یخچال و کمد خود را بررسی کنید و برچسب روی مواد غذایی را به دقت مطالعه نمایید. غذاهایی که قند و شکر بیشتری دارند را پیدا کنید و مصرف آن‌ها را به حداقل برسانید.

برگرفته از سایت مجله سلامت